Altan steg 3: Fylla plinthålen med nått.

Nu är det hög tid att gjuta lite i hålen som är klara. Det tog några dagar att göra alla hålen klara men nu är det gjort.
Vi började en eftermiddag, jag, pappa och Nicke. Körde på några timmar och hann med åtta hål. Dagen efter kom Nicke tillbaka så han och jag fixade fem hål till och kvällen efter det fixade jag fyra hål på egen hand. Dom två sista som skulle bli lite grövre för att i framtiden hålla upp ett tak blev visst lite skeva vid borningen så detta var tvunget att fixas innan dom också kunde gjutas. Lite järn och tankekraft fick lösa problemet och nu är allt klart.

Jag fick ett tips av en vän om hur man kan göra utan att behöva köpa en massa stolpskor o gjuta fast. Bra tänkte jag för pengar vill man ju spara. Här kommer lite bilder på hur vi gjorde.

 
Eftersom röret inte är tillräkligt lång så fyller jag det några decimeter och sen lyfter det så hålet blir fyllt i botten. När röret är uppe på RÄTT höjd (mäts mycket enkelt med en nivå-laser) så stoppar jag i två armeringsjärn.

 

Efter det är det dax att stoppa ner den hemagjorda "stolpskon" i hålet. Ca en meter hålband som är vikt på mitten och nerstoppad i hålet. Sen är det bara att fylla upp med betong.

 

Färdigt.! Just detta hål hamnade lite snett, därav plaseringen av hålbandet. Nu är det bara att väga av regeln på exakt rätt höjd med några små distanser o sen skruva fast i hålbandet. Perfekt.!





Pappa kollar höjden och jag korigerar (med släggan :S).


Blandarn. Tack för lånet Kvarten!


Pappa kör lite höga knän på stället medans jag jobbar. Varför han gör det? Vet ej!

Nu har jag faktiskt kommit lite längre med bygget men jag håller på det till en annan kväll i veckan.

Kommentarer
Postat av: frida

Jonte, ta inte illa upp men bloggen va intressantare när frun skrev... plinthål...hålband... betong... cementblandare..lera och geggamojja !!

Näe, mer girltalk !!!

:)

2009-05-05 @ 14:02:01
URL: http://thizze.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0