Var är alla sakerna?

När vi bestämde oss för att bygga hus, var husmodellen Tyr vårt självklara val. Enplanshus är ett måste för oss och dessvärre var vinkelhusen lite för dyra. Ett hus med mindre boyta än 120 kvadratmeter tyckte var lite för litet med ett barn utanför och ett barn i magen. Anledningen till att valet föll på Tyr istället för Tor eller Trym är, förutom Tyrs härliga planlösning, det faktum att det enbart är i ett Tyr som man kan få ett extra sovrum.


TOR



TRYM



TYR



Tre av våra fyra sovrum, är just sovrum och det fjärde rummet har vi som kontor/pysselrum. Nu har jag börjat fundera på en sak. Det är väldigt få hus jag sett där de som bor i huset har inrett ett kontor och vid ett tillfälle var det faktiskt någon som frågade mig varför vi hade ett kontor. Det är ju inte direkt så att vi bedriver någon verksamhet som kräver ett kontorsrum. Men nu frågar jag er alla kontorslösa människor var ni har era saker. OK, har man en bärbar dator, så behöver man inget databord, men ni måste väl ändå ha "kontorsprylar": Viktiga papper, block, pennor, tidningar, kataloger, miniräknare, bankdosor, nitapparat, hålslag osv, osv. Och alla andra prylar som vi har valt att ha på vårt kontor: Sällskapsspel, presentpapper, böcker, mobilladdare, kamera mm. Visst kan man ha sina saker någon annanstans, men jag tycker inte att det verkar som folk har så mycket förvaringsutrymme. Vi har två fulla garderober vardera i barnens rum, tre på kontoret, en stor garderob i vårt sovrum, en oumbärlig klädkammare, samt en massa skåp i tvättstugan. Och vi har svårt att få plats med allt. (Och så mycket kläder äger jag inte sedan jag i stundens hetta under min första graviditet skänkte i princip allt till Myrorna.) Ni som känner mig vet dessutom att jag är allt annat än en hamster. Släng och köp nytt har länge varit mitt ledord. Eller helt enkelt: Släng! Så ni kontorslösa, hur går det till? (Jag vet för övrigt att vi kanske behöver lite mer utrymme än vissa andra, eftersom jag har en del pysselgrejor, men det är inte så att alla våra skåp är fyllda till brädden med fina band, papper, mönstersaxar och stämplar. I wish)


Kommentarer
Postat av: johanna magnusson

vi har byggt trym men vi har bara ett barn (än så länge). det är klart man måste ha ett kontor/datarum!!! vi har tänkt att inreda rummet innan för köket som datarum. ett mkt bra rum där man kan förvara allt möjligt som du skrev. idag har vi datorn i sovrummet o hatar att ha ett skrivbord belamrat med räkningar i sovrummet. min sambo är en av dom som inte förstår grejen med ett datarum men jag har planen färdig.... om vi skaffar fler barn så delar vi bara av v-rummet... det är ganska stort o som gjort för att dela av eftersom det är en skarv där. tycker ert hus är jätte fint o följer bloggen sådär ibland. nu var det länge sen men det beror på att ni inte har uppdaterat på älvsbyhus forum. det var därifrån jag hittade er från början!!

2009-01-31 @ 23:36:58
Postat av: Sofia

Jag håller helt med dig, det är klart man måste ha ett kontor! Har också funderat på var "folk" förvarar sina saker, särskilt om man inte har ett kontor till alla viktiga papper och liknande. Nu är ju jag, som bekant, INTE någon släng-människa utan snarare en hamster men Johan har inte mycket prylar han, och ändå har vi alldeles för lite förvaring. Jag säger bara en sak; en klädkammare är to die for! Snart är även den på övervåningen klar, men den kallar vi "förråd" för där ska allt som inte är kläder rymmas.

2009-02-02 @ 21:05:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0