Att äta eller inte äta, glass

I måndags operarades Marcus, eftersom han saknar en testikel. Ingen testikel återfanns, så han får klara sig med bara en. Det går bra har jag hört. Hursomhelst så var vi på sjukhuset i mindre än ett dygn och blev vid minst tre tillfällen ifrågasatta när det gäller Marcus glassätande. Vi har varit jättenoga med vad Macke äter när det gäller socker, med tanke på sockrets negativa hälsoeffekter. Det finns ingen anledning att vänja små barn vid socker tycker vi. Och äter han inte en massa onödigt socker, så är det ingenting han saknar. Det är inte synd om honom, vilket en del av vårdpersonalen verkade tycka. Kan ni tänka er! Vårdpersonal! De om några borde väl veta vilket bekymmer fetma börjar bli här i Sverige. Dessutom ska man vara försiktig med sina små  tänder. Jag förväntar mig inte applåder eller beröm. Detta gör vi enbart för Mackes skull, inte för att någon ska tycka att vi är så himla duktiga. Men jag vill inte bli ifrågasatt eller till och med otrevligt bemött för att mitt barn inte äter glass. Är man törstig kan man dricka vatten, eller juice. (Juice är det närmaste festdryck vi har kommit.) Man måste inte äta isglass... Hursomhelst så blev Macke mer eller mindre itvingad sitt första smakprov av glass. Det var inte speciellt gott. Han fick i sig en fjärdedels liten bägare. Inte direkt hur vi hade tänkt oss att introducera glassen. Jag förstår att det är ovanligt med sockerförbud i detta söta land, men det är inget konstigt, eller fel, snarare tvärtom.

Tänkte börja dela med mig av lite härliga "Mackecitat". Marcus är nu ungefär 2 år och 4½ månad (född 12/9-06).

Häromdagen satt vi vid köksbordet. Då säger jag (mamma) till Macke: "Jag tycker om dig, Marcus".

Då svarar Macke:
"Tycker om pappa,
tycker om Elin,
tycker om Nichlas
tycker om datorn."

Så var det med den saken...

Kommentarer
Postat av: Frida

Thihi, lilla Macke.. han inser inte vem som BORDE stå högst upp på "tycka-om" listan !!

Joo du det är lite olika det där med vad man ger sina barn... hrrrmmm... Belli smakar lite av varje och det är på gott och ont kan jag säga (semla ger prickar på magen...) ! Men folk (även vårdpersonal) måste väl veta att föräldrarna bestämmer helt och fullt över sina barn !

2009-01-29 @ 19:59:29
URL: http://thizze.blogspot.com/
Postat av: Sofia

LOL det var nog det bästa citat jag någonsin hört...

2009-01-29 @ 22:01:40
Postat av: Anna & Stefan

Alla är ju olika (verkligen), men vi tycker ni är jätteduktiga med barnen. Bra föredömen för andra föräldrar är vad ni är!



Och självklart står pappa högst upp på tycka-om-listan! (/stefan)



Kramar till er



2009-01-30 @ 09:20:19
Postat av: Elin

Jag är med!!!!

2009-02-10 @ 14:23:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0